ALLAH AKBAR

Sultan Quaboos Grand Mosque is, een cadeautje van Sultan Quaboos aan de Omani. Het is de eerste keer dat ik een moskee bezoek. Het moet gezegd, ik ben onder de indruk. De volledig van Italiaans marmer opgetrokken kolos is volgens gids Ahmed de op twee na grootste moskee ter wereld en biedt plaats aan 20.000 gelovigen. ’s Morgens is de moskee open voor publiek. Op voorwaarde dat vrouwen zich aan de kledingvoorschriften houden: enkellange jurk, vest met lange mouwen én een hoofddoek. Het is dik 40 graden. Alleen de gedachte aan zoveel laagjes en het zweet breekt me uit. `Wie leuke dingen wil zien’ moet pijn lijden’, zegt Marvy wijs. IMG_3592Zelf lopen we te klungelen met onze hippe ‘snorren en visgraat’ sjaaltjes, maar dan snelt Ahmed toe. Behendig en met een goedkeurende blik omwikkelt hij onze hoofden. De doeken blijven zowaar zitten. Eerlijk is eerlijk, zo’n sluier heeft wel wat. We voelen ons Oosterse prinsessen. Ook Naiema – medewerkster van het islamitisch informatiecentrum achter de mannenmoskee – draagt haar sjaal met liefde. Dat heeft volgens haar niets met onderdrukking te maken. Wij willen gewoon niet dat mannen ons kunnen zien. ‘Hieronder heb ik twee weapons of mass destruction’ wijst ze glimlachend naar haar voorgevel. ‘Daar kunnen mannen slecht tegen. Maar ze dragen ons op handen. Nadat Sultan Quaboos in 1970 aan de macht kwam, zei hij: ‘Vrouwen zijn als de wielen van een auto. We mogen studeren en werken. Vrouwen bekleden veel hoge posities in het land en we verdienen net zoveel als onze mannelijke collega’s. Ik voel me een queen. En zij draagt nou eenmaal gewaden. Jullie koning loopt toch ook niet in minirok? Nou dan!’ De vrouwenafdeling is best mooi, maar in de gebedsruimte voor mannen zakt mijn mond open: over the top kitsch. Op de vloer een met de hand geweven tapijt van 4300 m2, een blingbling kroonluchter van vijftien meter hoogte en zo ver het oog reikt ingelegd mozaïek in alle kleuren van de regenboog. Als we met onze blote voetjes over het blauwe laken schuifelen, om te voorkomen dat het echte tapijt vies wordt van van de onreine voeten van de ongelovigen, dreunt vanaf buiten uit de miranet: ‘Allah Akbar, Allah Akbar.’ Kan er niets aan doen, maar bij het horen van deze preek waan ik me in een aflevering van mijn favoriete Netflix-serie Homeland.

 IMG_3595 IMG_3602 IMG_3593
IMG_3603 IMG_3583 IMG_3578

Geef een reactie

